Amicus curiae

Cauzele nr. 233/23 și nr. 77/24

Obiectul cauzei:  Examinarea corespunderii prevederilor art. 10 alin. (2) lit. g) al Legii bugetului de stat pentru anul 2024 nr. 418/2023 cu standardele privind nediscriminarea, în partea ce privește mărimea valorii de referință diferențiată (4300 lei/4500 lei față de 2500 lei/ 2850 lei) pentru grupul profesional (procurori și judecători) care au promovat evaluarea conform prevederilor Legii nr. 26/2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaților la funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor și nu au fost numiți în funcțiile pentru care au candidat și Legii nr. 252/23 privind evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor și modificarea unor acte normative, prin comparație cu cei care încă nu au fost supuși evaluării și cu cei pentru care nu legea nu prevede obligativitatea evaluării externe.

Aspecte spre consultare:

  • Dacă diferența de remunerare dintre procurorii/judecătorii care au promovat evaluarea și nu au fost numiți în funcțiile pentru care au candidat și procurorii/judecătorii care nu au fost supuși evaluării, constituie o încălcare a principiului plată egală pentru muncă egală.
  • Tratamentul diferențiat al specialiștilor grupului profesional indicat supra în partea ce ține de salarizarea acestora în funcție de statut de „persoană supusă evaluării externe” poate fi justificat obiectiv și rezonabil.
  • Care ar fi scopul legal urmărit prin instituirea acestei diferențieri, inclusiv expunerea dacă menținerea diferenței în salarizarea acestor categorii este proporțională scopului legal invocat.

Termenul limită: 22 octombrie 2024

 

Cauza nr. 68/24

Obiectul cauzei: Examinarea prin prisma standardelor privind nediscriminarea a prevederilor capitolului VII paragraful nr. 15 din Baremul Medical, anexă la Regulamentul cu privire la organizarea și efectuarea expertizei medicale în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobat prin Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 343 din 8 iulie 2022 sub aspectul candidaților eligibili privind angajarea în funcțiile cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

În fapt, petiționarul a fost refuzat în angajare în cadrul poliției, pe motivul infectării acestuia cu infecția imunodeficienței umane (HIV). Potrivit regulamentului sus menționat, candidații cu infecția HIV (cu manifestări cutanate și fără manifestări cutanate) sunt declarați inapți în cadrul realizării muncii în organele MAI.

Aspecte spre consultare: raționamentele care ar putea justifica obiectiv și rezonabil, tratarea diferită a persoanelor cu infecția HIV la angajare în câmpul muncii în cadrul organelor MAI.

Termenul limită: 20 mai 2024

 

Cauza nr. 215/2022

Obiectul cauzei: Examinarea prin prisma standardelor privind nediscriminarea a prevederilor art. 49 alin. (3) din Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, pct. 14 și 17 din Regulamentul cu privire la modul de aplicare a facilităților fiscale și vamale la importul mijloacelor de transport cu destinație specială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 474/2016 și pct. 30 din Regulamentul cu privire la modul de stabilire și plată a compensației pentru serviciile de transport, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1413/2016 sub aspectul beneficiarilor eligibili de a beneficia de facilități fiscale și vamale.

În fapt, atât persoanele cu dizabilități locomotorii, cât și cele cu alte tipuri de dizabilitate (severe, accentuate, dizabilități psiho-sociale, dizabilități de vedere, persoanele care suferă de fobii, de boli psihice, persoanele sensibile la zgomot și la aglomerație, în special copiii) întâmpină riscuri majore în folosirea transportului public, având nevoie de un transport personal. Astfel, petiționara susține că excluderea persoanelor cu dizabilități, altele decât cele locomotorii, din dreptul de a beneficia de facilități vamale și fiscale la importul mijloacelor de transport, bazată exclusiv pe tipul de dizabilitate a persoanei, fără o evaluare și considerare a necesităților individuale ce reies din dizabilitate, nu poate fi justificată obiectiv și rezonabil.

Aspecte spre consultare: care ar fi raționamentele care ar putea justifica obiectiv și rezonabil, tratarea diferită a persoanelor cu dizabilități, altele decât cele locomotorii, în exercitarea dreptului de a importa un mijloc de transport cu scutirea de plata taxelor vamale și fiscale?

Termenul limită: 10 februarie 2023