Produse de încălțăminte promovate prin publicitate sexistă

Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității a emis o nouă decizie în care a constatat că un panou publicitar, care era amplasat la intrarea unui magazin de încălțăminte, poartă un caracter sexist.

În plângerea depusă la Consiliu a fost invocată o faptă de discriminare sub formă de hărțuire, manifestată prin producerea și distribuirea publicității care lezează demnitatea umană. Panoul publicitar ilustra o poză în care erau prezentate picioarele dezgolite ale unei femei, alături de un slogan cu aluzii sexuale.

Consiliul a notat că expunerea unor părți ale corpului feminin (picioarele) într-o ipostază provocatoare face aluzie la fantezii sau dorințe sexuale și urmărește scopul de a atrage clienți. Astfel, a fost stabilit faptul hărțuirii, prin plasarea în spațiul public a panourilor publicitare care prezintă femeia într-o ipostază umilitoare.

Reamintim că publicitatea sexistă este interzisă prin lege, conform prevederilor art. 111 alin. (2) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227/1997. În sensul acestor prevederi, se consideră sexistă publicitatea care prezintă femeia sau bărbatul drept obiect sexual, în situații umilitoare ce ofensează demnitatea umană sau care promovează stereotipuri discriminatorii susținătoare ale  percepției că femeia este o ființă slabă, vulnerabilă și dependentă, având o poziție socială inferioară.

În primul semestru al anului 2019, la Consiliu au parvenit 14 plângeri în care se invocă lezarea demnității umane, dintre care pe 6 cauze au fost emise decizii de constatare (3 prin publicitatea sexistă), celelalte fiind în proces de examinare.

În vederea prevenirii hărțuirii cauzate de publicitatea sexistă, Consiliul încurajează și apreciază deschiderea agențiilor publicitare care, periodic, vin cu solicitări de aprobare a conținutului panourilor publicitare, înainte ca acestea să fie distribuite public.

Decizia Consiliului poate fi consultată aici.